νέαΟικογένειαπρωτοσέλιδο Γ

«Διάλογοι με γονείς και παιδιά» | 1ο Δημοτικό Σχολείο Κισάμου

Σήμερα, 2 Νοεμβρίου, ξεκινά ο πρώτος από τους «Διαλόγους με Γονείς και Παιδιά» με τη δυναμική παρουσία της Ηθοποιού-Σκηνοθέτη Θεώνης Κουτσουνάκη στην ενότητα «Οθόνες και Εικόνα, Αλήθεια ή Ψέματα?».

Στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι η ευαισθητοποίηση μικρών και μεγάλων για τη δύναμη της εικόνας και πως αυτή ρυθμίζει μέσα μας αυτό που θεωρούμε επιτυχία ή αστοχία στη ζωή μας. Κάθε οθόνη είναι ένα παράθυρο μέσα από το οποίο βλέπουμε έναν ψεύτικο κόσμο που μοιάζει αληθινός. Έτσι, μας επιτρέπεται να παρακολουθούμε την πλασματική ζωή υποδυόμενων χαρακτήρων με χαμηλό κόστος από την άνεσή μας με την αίσθηση ότι δεν τρέχει κανένας κίνδυνος. Ωστόσο, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι μήπως δεν αναπτυχθούμε μέσα στην αληθινή ζωή επειδή δε μας αφήνει χώρο και χρόνο η εικονική πραγματικότητα.

Έτσι, θα διερευνήσουμε πόσο μαγικά και ιδανικά είναι τελικά αυτά που παρουσιάζονται στις οθόνες μας. Τα παιδιά στο σχολείο συζητούν έντονα αυτά που είδαν σε κάποια σειρά ή στο διαδίκτυο. Άλλες φορές επιθυμούν υποσυνείδητα να ζουν με ιδιότητες που ανήκουν στον αγαπημένο τους σούπερ ήρωα και μπορούν εύκολα να ταυτιστούν αλλά και να δώσουν ρόλους στους φίλους τους από την παρέα του σούπερ ήρωα. Όλα αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα με την περίοδο στην οποία τα παιδιά διαμορφώνουν σταθερά κομμάτια της ταυτότητάς τους. Η υπερπροβολή αψεγάδιαστων σούπερ ηρώων, η πλασαρισμένη επιτυχία με το τρίπτυχο δύναμη-χρήματα-οπαδοί, οι διαρκείς μάχες ανάμεσα στους καλούς και τους κακούς μεταφέρονται σαν οπτικά ερεθίσματα έχοντας άμεση επίδραση στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Ειδικά, ο αναπτυσσόμενος εγκέφαλος των παιδιών τις περισσότερες φορές δεν μπορεί να επεξεργαστεί αυτά τα ερεθίσματα επειδή δεν έχει ακόμα αναπτύξει τις απαραίτητες δομές που θα τον βοηθήσουν να ξεχωρίσει το όριο ανάμεσα στο ψεύτικο και το αληθινό, ανάμεσα στο ανθρώπινο και το εξωπραγματικό.

Κάποια από τα ερεθίσματα που είναι πλαισιωμένα με ειδικά εφέ δίνουν τροφή στη φαντασία που διαρκούν αρκετά μετά την προβολή τους και αντίστοιχα προκαλούν συναισθηματικές αντιδράσεις όπως φόβο, στρες, ανασφάλεια. Επηρεάζουν τη συμπεριφορά των δεκτών των μηνυμάτων με το να εκδηλώνουν εμμονές αν δεν δουν το επόμενο επεισόδιο ή δυσκολίες στην έλευση του ύπνου αν φοβούνται ότι κάποιο φάντασμα είναι στο δωμάτιό τους.

Τα παιδιά αλλά και οι ενήλικες έχουμε την αίσθηση ότι μιας και κρατάμε εμείς το τηλεκοντρόλ ή πατάμε το on/off των οθονών μας έχουμε και τον έλεγχο σε αυτά που βλέπουμε. Ξέρουμε όμως, ότι η επιστήμη πίσω από την οθόνη μπορεί να επηρεάσει ακόμα και αυτή τη συμπεριφορά μας: τι θα πατήσουμε, κάθε πότε θα το πατήσουμε… Οι άνθρωποι πίσω από τις οθόνες ξέρουν πώς να μας κατευθύνουν ή να πιστέψουμε ότι έχουμε ανάγκη από κάτι που στην ουσία δεν το έχουμε ανάγκη.

Στο άμεσο μέλλον η προσπάθεια ευαισθητοποίησης της κοινότητας θα συνεχιστεί από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κισάμου στα πλάισια των δράσεων «Διάλογοι με γονείς και παιδιά». Το όμορφο της υπόθεσης είναι ότι κάθε συνάντηση θα γεννιέται από τη σχολική μας κοινότητα και θα αποσκοπεί στη διερεύνηση της σχέσης της ίδιας με κάθε προβληματισμό στον οποίο θα εκτίθεται. Στο σύνολό τους, οι «Διάλογοι με γονείς και παιδιά» δεν αρκείται στο να είναι απλά μία σειρά δράσεων αλλά ενεργειών που αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό της σχολικής κοινότητας σε αυτά που έχουμε ως δεδομένα στη ζωή μας.

Μοιραστείτε την είδηση

Ελίνα Πετράκη

MSc Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια για παιδιά, ενήλικες και οικογένειες. 6955478119 - elinapetra@yahoo.gr