Στροφή στα Ελληνικά προϊόντα (Έρευνα)
758 καταναλωτές συμμετείχαν σε έρευνα μέσω τηλεφωνικής δημοσκόπησης, σχετικά με τις αγοραστικές συνήθειες και δαπάνες , που πραγματοποίησε το
Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπό την επιστημονική ευθύνη του διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προέκυψαν:
Το 48,7% των ερωτηθέντων ανέφερε πως ψωνίζει σταθερά, από σούπερ μάρκετ.
Το 51,3% χρησιμοποιούν περισσότερες από μία εναλλακτικές επιλογές.
6,3 φορές το μήνα είναι η μέση τιμή συχνότητας αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου.
Το 66,4% ψωνίζουν μέχρι έξι φορές κάθε μήνα.
Σχετικά με τις δαπάνες:
Το 61,5% των ερωτηθέντων πληρώνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει.
Το 31,4% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ και μόνο το 7,1% υπερβαίνει τα 100 ευρώ σε μια επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.
Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 56,91 ευρώ.
Η μηνιαία δαπάνη των καταναλωτών στα σούπερ είναι κατά μέσο όρο στα 305,84 ευρώ.
Το 93% έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν προτού πάνε στο σούπερ μάρκετ ενώ το 51% έχει προαποφασίσει και τη μάρκα του κάθε προϊόντος.
Αυτό σημαίνει ότι το 49%, δηλαδή σχεδόν ο ένας στους δύο πελάτες, επιλέγουν μάρκα μέσα στο κατάστημα συγκρίνοντας τις επιλογές που τους δίνει το σούπερ μάρκετ.
Σημαντικά κριτήρια επιλογής καταστημάτων που θα πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, είναι:
- Ποιότητα
- Τιμές
- Ποικιλία
- Προσφορές
- Προέλευση (το 86,4 % προτιμά Ελληνικά προϊόντα)
Η συγκεκριμένη ερώτηση αφορά την πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του που επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως η διαθεσιμότητα στο ράφι, οι τιμές, οι προσφορές, κ.λπ).
Πιο συγκεκριμένα:
- Το 84,7% πιστεύει ότι υπάρχει στροφή στην επιλογή Ελληνικών προϊόντων.
- Το 93,8% επιθυμούν να αναγράφεται ξεκάθαρα πως το προϊόν είναι Ελληνικής παραγωγής΄.
- Το 59,1% θεωρεί πως υπάρχει ασφάλεια και ποιότητα στα ελληνικά προϊόντα.
- Το 91,9% επιλέγει ελληνικά προϊόντα για να στηρίξει την οικονομία της χώρας.
- Το 82,1% πιστεύει ότι αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα, μειώνεται η ανεργία.
Αναφορικά με τις αλλαγές που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών προέκυψαν τα εξής:
- Το 31,4% αγοράζει φθηνότερα προϊόντα.
- Το 40,4% αγοράζει λιγότερα προϊόντα.
- Το 72,4% συγκρίνει τιμές σε προϊόντα και καταστήματα.
- Το 37,6% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα.
Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 37,7% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η οικονομική κατάσταση του έγινε χειρότερη εντός του 2018, το 53,4% δήλωσε ότι παρέμεινε αμετάβλητη και το 8,8% δήλωσε ότι βελτιώθηκε.
Επίσης, ποσοστό 28% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η οικονομική κατάσταση του θα επιδεινωθεί εντός του 2019, το 58,8% πιστεύει ότι θα μείνει αμετάβλητη και το 13,2% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί.
Σημειώνεται ότι το 26,1% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι αγορές του θα είναι λιγότερες στο 2018, το 67,7% πιστεύει ότι θα είναι αμετάβλητες και το 6,2% εκτιμά ότι θα είναι περισσότερες.