Πετρέλαιο θέρμανσης | οριζόντια επιδότηση από 15 Οκτωβρίου
Σε διπλή παρέμβαση στο πετρέλαιο θέρμανσης προχωράει η κυβέρνηση, αξιολογώντας τη δυσκολία των νοικοκυριών να κρατήσουν αναμμένους τους καυστήρες τον χειμώνα, καθώς δεν διαφαίνεται αποκλιμάκωση των τιμών.
Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της «Καθημερινής», με τροπολογία που κατέθεσαν χθες στη Βουλή τα συναρμόδια υπουργεία ανοίγει ο δρόμος για την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης, επεκτείνοντας το υφιστάμενο καθεστώς επιδότησης του πετρελαίου κίνησης.
Ο κρατικός προϋπολογισμός θα επιδοτήσει το σύνολο των καταναλώσεων πετρελαίου θέρμανσης που θα διατεθεί στην αγορά από την έναρξη της περιόδου, στις 15 Οκτωβρίου, έως και τις 31 Οκτωβρίου. Το ακριβές ύψος της επιδότησης θα καθοριστεί με ΚΥΑ των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης.
Η τροπολογία προβλέπει τη δυνατότητα αλλαγής τόσο της διάρκειας εφαρμογής του μέτρου, ώστε να επεκταθεί και πέραν της 31ης Οκτωβρίου, όσο και του ποσού της επιδότησης, με απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Με την ίδια απόφαση θα καθοριστούν ακόμη η διαδικασία χορήγησης της επιδότησης, ο μηχανισμός εκκαθάρισης, καθώς και οι ειδικότεροι και τεχνικοί όροι που απαιτούνται για την εφαρμογή του μέτρου.
Η επιδότηση θα μπαίνει επί της τιμής του διυλιστηρίου (πωλήσεις προ ΦΠΑ), ώστε να μεταφέρεται στη συνέχεια, μέσω των εταιρειών, πρατηρίων και κατόχων αδειών πωλητή πετρελαίου θέρμανσης, στην αντλία και στον τελικό καταναλωτή. Το τελικό ύψος της επιδότησης υπολογίζεται επί των συνολικών λίτρων καυσίμων που θα διατεθούν στην αγορά τη χειμερινή περίοδο. Με βάση τις περυσινές καταναλώσεις του δευτέρου δεκαπενθημέρου του Οκτωβρίου (90,7 χιλιάδες τόνοι), η αγορά υπολογίζει το κόστος με μια επιδότηση αντίστοιχη με εκείνη του πετρελαίου κίνησης (8 λεπτά προ ΦΠΑ), περίπου στα 8,5 εκατ. ευρώ.
Τα υπερέσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα από τον Μάρτιο έως και τις 5 Οκτωβρίου υπολογίζονται από την αγορά στα 290 εκατ. ευρώ, ενώ οι απώλειες από τον ΕΦΚ μόλις στα 37 εκατ. ευρώ.
Στις 14 Οκτωβρίου αναμένεται να ανακοινωθούν και οι τελικές κυβερνητικές αποφάσεις για το επίδομα θέρμανσης, στη βάση της αύξησης και των διευρυμένων εισοδηματικών κριτηρίων που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός.
Στο μεταξύ, σε δύο διακριτές φάσεις θα εφαρμοστούν τα μέτρα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους της βιομηχανίας, με ανώτατο δημοσιονομικό όριο τα 95 εκατ. ευρώ και τις πρώτες πληρωμές να προγραμματίζονται για το 2027. Η περίμετρος του μέτρου εκτιμάται ότι θα συμπεριλάβει περί τις 600 βιομηχανίες που είναι εκτεθειμένες στον ανταγωνισμό, καλύπτοντας καταναλώσεις ηλεκτρικής ενέργειας του 2026. Το μέτρο θα οριστικοποιηθεί ως προς τα ακριβή ποσά επιδότησης της τιμής της κιλοβατώρας μετά την απαραίτητη έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία η ελληνική πλευρά βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις.
Η πρώτη φάση αφορά την περίοδο από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2026. Μέσω του ευρωπαϊκού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις CISAF θα ενισχυθούν ενεργοβόρες βιομηχανίες που δεν λαμβάνουν αντιστάθμιση για το έμμεσο κόστος των εκπομπών CO2 και αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο απώλειας ανταγωνιστικότητας.
Για τις επιχειρήσεις αυτές, η επιδότηση θα καλύπτει έως το 50% της επιλέξιμης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και θα μπορεί να οδηγεί σε μείωση έως 50% της τιμής. Σε κάθε περίπτωση, η τελική τιμή για την επιδοτούμενη κατανάλωση δεν θα μπορεί να υποχωρήσει κάτω από τα 50 ευρώ ανά MWH.
Η δεύτερη φάση καλύπτει το διάστημα Αυγούστου – Δεκεμβρίου 2026, περίοδο κατά την οποία καταγράφεται αύξηση των τιμών χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας. Για το συγκεκριμένο πεντάμηνο θα αξιοποιηθούν και οι πρόσθετες δυνατότητες που παρέχει το METSAF, το οποίο υιοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Απρίλιο του 2026, διευρύνοντας τις δυνατότητες στήριξης λόγω των επιπτώσεων της κρίσης στη Μέση Ανατολή. Μέσω του METSAF η ενίσχυση μπορεί να αυξηθεί από το 50% έως το 70%, ενώ δίνεται, υπό προϋποθέσεις, η δυνατότητα σώρευσης με την αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους CO2. Ετσι, στη δεύτερη φάση εντάσσονται και επιχειρήσεις που λαμβάνουν ήδη τη συγκεκριμένη αντιστάθμιση. Και σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, διατηρούνται ως κατώτατο όριο τελικής τιμής τα 50 ευρώ/mwh.
Για τις βιομηχανίες που δεν δικαιούνται αντιστάθμιση CO2, επιλέξιμο θα είναι έως το 50% της κατανάλωσης. Για τις επιχειρήσεις που λαμβάνουν αντιστάθμιση, η επιλέξιμη ποσότητα περιορίζεται έως το 25% της συνολικής κατανάλωσης. Από το μέτρο εξαιρούνται οι εταιρείες διύλισης, καθώς εκτιμάται ότι οι έκτακτες συνθήκες στην ενεργειακή αγορά αντισταθμίζουν μέρος της πρόσθετης επιβάρυνσής τους.
Η στήριξη συνδέεται, παράλληλα, με επενδύσεις ενεργειακής μετάβασης. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να κατευθύνουν τουλάχιστον το 50% της ενίσχυσης σε έργα που μειώνουν τις εκπομπές CO2 και το ενεργειακό κόστος, όπως ΑΠΕ, αποθήκευση ενέργειας και παρεμβάσεις εξοικονόμησης.
Το νέο πακέτο προστίθεται στις παρεμβάσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί για την ενεργοβόρο βιομηχανία, όπως η ενισχυμένη αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους CO2, οι χαμηλότερες χρεώσεις δικτύων, Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) και ΕΦΚ και η κατά 50% μείωση των ΥΚΩ σε 23.000 επιχειρήσεις από τον Ιούλιο του 2026. Συνολικά, οι παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του ενεργειακού κόστους προσεγγίζουν το μισό δισ. ευρώ.
Πηγή: kathimerini.gr
Χρύσα Λιάγγου

