Κρήτηνέαπρωτοσέλιδο Β

«Στο σφυρί» το Λιμάνι Ηρακλείου | προκήρυξη για ιδιωτικοποίηση

Παίρνει σειρά για εκχώρηση σε ιδιωτικά συμφέροντα το λιμάνι του Ηρακλείου, ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας και με ιδιαίτερα πλούσια κίνηση και έσοδα.

Και μάλιστα η λύση που προτείνεται για το Ηράκλειο θα είναι εκείνη που εφαρμόστηκε στους λιμένες Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, δηλαδή η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου στον ενδιαφερόμενο επενδυτή.

Αναλυτικότερα, με τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου, και πιθανώς της Κέρκυρας, όπου εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες ή/και μαρίνες του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, θα προχωρήσει ο δεύτερος κύκλος παραχωρήσεων και πωλήσεων περιφερειακών λιμένων, μετά το σημαντικό ενδιαφέρον που προσέλκυσαν τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας.

Στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), που βρίσκεται σε περίοδο ανακατατάξεων καθώς λήγει η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου, οι αρμόδιοι αναμένεται να προχωρήσουν τους νέους διαγωνισμούς στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Μετά το δεύτερο κύμα θα μείνουν προς αξιοποίηση τα τέσσερα τελευταία από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας.

Πρόκειται για τα τρία λιμάνια της Αττικής (Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφήνα) και το λιμάνι της Πάτρας, η αξιοποίηση των οποίων έχει μετατεθεί για αργότερα.

Οι σύμβουλοι που είχε προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αναζητήσουν μοντέλα αξιοποίησης και πιθανό επενδυτικό ενδιαφέρον για κάθε περιφερειακό λιμάνι, η εταιρεία συμβούλων/ελεγκτών Ernst & Young (Ε.Υ.), προτείνουν τη λύση της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (όπως με τους Οργανισμούς Λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας) και το μοντέλο της υποπαραχώρησης για τον Βόλο. Στον τελευταίο υπάρχει πάντως και ενδιαφέρον για αγορά πλειοψηφικού πακέτου του τοπικού Οργανισμού Λιμένος, χωρίς να είναι γνωστό ποιο μοντέλο θα ακολουθήσει τελικά το ΤΑΙΠΕΔ.

Στο Ηράκλειο, τουλάχιστον πριν από την πανδημία, θεωρούταν σίγουρο πως θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το τμήμα της κρουαζιέρας καθώς και την επιβατηγό ναυτιλία.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσίευσε το euro2day.gr, ο Όμιλος Γκριμάλντι (ως γνωστόν ελέγχει τις «Μινωικές Γραμμές») και οι εγχώριοι ανταγωνιστές του όπως η Attica Group, που «μονομαχούν» για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ενδιαφέρονται και για το λιμάνι του Ηρακλείου.

Στην πρόταση των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ αναφερόταν πως η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου πρέπει να συνοδευτεί από επιστροφή του παλαιού βενετσιάνικου λιμανιού στο Δημόσιο.

Στον Βόλο είχε προταθεί η υποπαραχώρηση του τομέα εμπορευμάτων (γενικού φορτίου), με βάση το μοντέλο που ακολουθήθηκε και στο λιμάνι της Καβάλας. Ο Βόλος είναι το τρίτο λιμάνι για το οποίο έχει εκδηλωθεί αμερικανικό ενδιαφέρον (όπως σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα), ενώ προσελκύει και άλλους επενδυτές, όπως το σχήμα της Goldair. Όχι μόνο επειδή είναι εξαγωγικός κόμβος για την κεντρική Ελλάδα καθώς και σημείο εισαγωγής πρώτων υλών για βιομηχανίες της περιοχής. Θεωρείται πως έχει προοπτικές και στον τομέα της ακτοπλοΐας και γι’ αυτό ορισμένοι εκτιμούν πως μπορεί να πωληθεί πλειοψηφικό πακέτο.

Υπενθυμίζεται πως, μετά την αλλαγή κυβέρνησης, το ΤΑΙΠΕΔ ανέθεσε τον Σεπτέμβριο 2019 στους συμβούλους του έργου την εκπόνηση μελέτης διερεύνησης μεταξύ τριών εναλλακτικών προτάσεων αξιοποίησης, δηλαδή μέσω: (α) υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων, (β) ολικής παραχώρησης ή (γ) πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, για κάθε Οργανισμό Λιμένα. Επιπλέον, με το άρθρο 15 του Νόμου 4664/2020 αυξάνεται η ανώτατη επιτρεπόμενη διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης που είχαν ήδη συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των δέκα Οργανισμών Λιμένος, από 50 σε 60 χρόνια.

Το σημαντικό ενδιαφέρον που προσέλκυσαν οι τρεις πρώτοι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας δείχνει πως πρόκειται για περιουσιακά στοιχεία που οι επενδυτές θεωρούν πως υποαξιοποιούνται μέχρι σήμερα. Μπορεί τα έσοδα ορισμένων λιμανιών να μην είναι σημαντικά, αλλά εκτιμάται πως μπορούν να αυξηθούν σε σύγκριση με τα σημερινά επίπεδα, ενώ η κερδοφορία αρκετών εξ αυτών (Ηγουμενίτσα, Βόλος, κ.ά.) είναι ήδη αξιόλογη.

Μόνο από τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών με το βασικό δίκτυο της χώρας, για παράδειγμα, θα υπάρξουν σοβαρά οφέλη.

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr