Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης οι 6 από τους 7 Δήμους της Π.Ε. Χανίων | σύσκεψη
Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης έμειναν όλοι οι Δήμοι της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, πλην του Δήμου Χανίων, που χρηματοδοτήθηκε με 14,6 εκατ. ευρώ για τα έργα της ανάπλασης τριάντα οικοδομικών τετραγώνων στο κέντρο της πόλης και του ποδηλατοδρομίου στο Ακρωτήρι.
Ανάλογο πρόβλημα υπάρχει και στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας, με αποτέλεσμα πολλοί Δήμαρχοι να εκφράζουν τον έντονο προβληματισμό τους τόσο για την αδυναμία χρηματοδότησης «ώριμων»« έργων, όσο και για το μείζον ζήτημα που έχει δημιουργηθεί στους προϋπολογισμούς τους, ειδικά στις Δημοτικές Επιχειρήσεις τους όπως η ΔΕΥΑ (Ύδρευσης – Αποχέτευσης), εξαιτίας της πολύ μεγάλης αύξησης του ενεργειακού κόστους.
Τα ζητήματα αυτά, καθώς και άλλα, έθεσαν σήμερα οι Δήμαρχοι της Π.Ε. Χανίων και ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής σε σύσκεψη που είχαν στο Δημαρχείο των Χανίων με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη.
Ειδικότερα, στη σύσκεψη συμμετείχαν οι δήμαρχοι Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, Πλατανιά, Γιάννης Μαλανδράκης, Κισάμου, Γιώργος Μυλωνάκης, Αποκορώνου, Χαράλαμπος Κουκιανάκης, Καντάνου – Σελίνου, Αντώνης Περράκης και Σφακίων, Μανούσος Χιωτάκης, καθώς και ο περιφερειακός σύμβουλος, Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης. Από μεριάς Δήμου Χανίων στη σύσκεψη συμμετείχαν ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Τάσος Αλόγλου, ο γενικός γραμματέας, Γιώργος Φραγκιαδάκης και η αναπληρώτρια διευθύντρια της Οικονομικής Υπηρεσίας, Δέσποινα Μπολανάκη.
Σε δηλώσεις που παραχώρησε στα Μέσα Ενημέρωσης, ο Αναπληρωτής Υπουργός σημείωσε, μεταξύ άλλων: «Κάναμε μια ουσιαστική συζήτηση με την αυτοδιοίκηση για πολλά θέματα, συζητήσαμε και για τα έσοδα που έχουν και τις ρυθμίσεις τις οποίες ζητάει αυτοδιοίκηση και για τα έργα που υπάρχουν ή αυτά που μπορούν να αξιοποιηθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΛΑΤΑΝΙΑ
Ο δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης επισήμανε, σε δηλώσεις του, ότι “έγινε μια γενική συζήτηση για το θέμα των εσόδων του Δήμου, για το θέμα των παρεπιδημούντων. Είπε ο Υπουργός μία σκέψη, η οποία αν υλοποιηθεί μέσω της ΑΑΔΕ, θα λύσει ένα μεγάλο βαθμό εισπραξιμότητας αυτού του πολύ μικρού όντως τέλους, του λεγόμενου 0,5 των παρεπιδημούντων, το οποίο εισπράττουν οι Δήμοι, όταν το εισπράττουν. Αυτό θα είναι μια καλή πρόγνωση, εάν και εφόσον υλοποιηθεί μέχρι τέλους του έτους”.
Ο κ. Μαλανδράκης υπογράμμισε ότι “εγώ του έθεσα το θέμα που έθεσα παλιότερα και στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, που έχει γίνει αποδεκτό και από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ότι δεν μπορεί ο τοπικός φόρος που έχει να κάνει με τη διανυκτέρευση στα καταλύματα οποιασδήποτε κατηγορίας να εισπράττεται όλος από το κράτος. Πουθενά στην Ευρώπη δεν ισχύει αυτό, να παίρνει το κεντρικό κράτος τον τοπικό φόρο. Η πρότασή μου είχε γίνει δεκτή παλιότερα και από την Οικονομική Επιτροπή της ΚΕΔΕ, το 80% να πάει στον οικείο Δήμο που έχει την όχληση και το υπόλοιπο 20% σε έναν «κουβά» σχηματικά, για τους υπόλοιπους 332 Δήμους της χώρας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το ΤΑΠ αυτή τη στιγμή. Ο Υπουργός είπε ότι αυτό είναι ένα έσοδο του κράτους και τι θα γίνει με τον προϋπολογισμό και η απάντησή μου ήταν ότι ο προϋπολογισμός είχε προβλέψει για 80 εκατομμύρια και τώρα εισπράττει πάνω από 300 από τον συγκεκριμένο κωδικό. Κι επειδή πολύ σωστά είπε, οι ιδιωτικές επενδύσεις να μοχλεύουν κεφάλαια και ο δημόσιος τομέας για να κάνει αντίστοιχες υποδομές, ένας τρόπος να βρούμε κεφάλαια και με έναν συγκεκριμένο προγραμματισμό πώς θα διατεθούν τα κεφάλαια αυτά, ήταν αυτό σε ό,τι αφορά την πηγή χρηματοδότησης”.
Ο Δήμαρχος Πλατανιά σημείωσε ότι “ένα δεύτερο που ανέφερε” (σ.σ.: ο κ. Σκυλακάκης) “το οποίο είναι στην ίδια λογική είναι ότι και οι κλήσεις των αυτοκινήτων μεθαύριο να εισπράττονται από την ΑΑΔΕ και να αποδίδονται στους Δήμους”.
“Όμως αυτό που δυστυχώς απαντήθηκε ξεκάθαρα από τον Υπουργό είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία πρόσκληση ανοικτή, ούτε από ο,τι κατάλαβα θα ανοίξει που θα αφορά προτάσεις σε οποιοδήποτε πυλώνα από τους Δήμους ή από τις ΔΕΥΑ. Δηλαδή με λίγα λόγια, το Ταμείο Ανάκαμψης, αν το κατάλαβα καλά, για τους Δήμους έκλεισε”, είπε χαρακτηριστικά.
Και συνέχισε: “Δηλαδή, άνοιξε, όποιοι γνώριζαν ήταν έτοιμοι, ήξεραν και υπέβαλλαν πολύ ωραία και έκλεισε. Μάλλον πάμε για μια πολύ μεγάλη ανάπτυξή τους σε επίπεδο μόχλησης κεφαλαίων. Βέβαια, σε επανειλημμένες τοποθετήσεις και δικές μου και των συναδέλφων είπε ότι, εφόσον κάποια έργα είναι σε εξέλιξη σε συγκεκριμένους πυλώνες, π.χ. στα λύματα, στην οδική ασφάλεια και έχουμε συμβάσεις ενεργές, έχουμε δημοπρατημένα έργα, θα εξετάσει τη δυνατότητα αυτά τα έργα να πέσουν στο Ταμείο Ανάκαμψης προφανώς για να αυξηθεί η ταχύτητα απορρόφησης, γιατί έχει έναν χρονικό περιορισμό το Ταμείο Ανάκαμψης για να μαζέψει τα λεφτά, μέχρι νομίζω τα μέσα του 2026 πρέπει να έχει κλείσει και είπε ότι μετά αυτός ο Δήμος που θα μπορεί να δώσει ένα έτοιμο έργο στο Ανάκαμψης θα έχει το περιθώριο να εντάξει κάτι άλλο. Δεν διευκρίνισε επακριβώς, το κρατάμε ως ένα ενδεχόμενο, το οποίο ειδικά εμείς, οι Δήμοι οι περιφερειακοί που έχουμε ωριμάσει πάρα πολλά έργα στο «Τρίτσης», για το οποίο μας έλεγαν «ετοιμάστε μελέτες, μελέτες», έχουμε μελέτες και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε εντάξεις. Άρα ήταν και αυτό ένα ζητούμενο. Πώς θα μπορούσε να βγει μια πρόσκληση αποκλειστικά για τους Δήμους. Η απάντηση ήταν ότι δεν μπορεί από το Ταμείο Ανάκαμψης γιατί είναι ένα επενδυτικό εργαλείο”.
Ο κ. Μαλανδράκης τόνισε ότι “σαφώς είναι ριγμένοι οι Δήμοι της ενδοχώρας. Εγώ δεν έχω βαρεθεί να το λέω σε όλα τα επίπεδα και σε όλα τα όργανα. Έχουμε τρεις κατηγορίες Δήμων. Είναι οι μεγάλοι Δήμοι, οι κεντρικοί, είμαστε οι υπόλοιποι, οι Καλλικρατικοί, και είναι και οι μικροί, νησιωτικοί και ορεινοί. Αυτό δεν δημιουργεί ούτε ισοπολιτεία και δυστυχώς καμιά φορά παραβιάζεται και η ισονομία. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Διαπιστώθηκε για άλλη μια φορά. Όταν είπαν οι συνάδελφοι εδώ ότι «εμείς έχουμε μελέτες πού να τις υποβάλλουμε» η απάντηση ήταν ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν προσκλήσεις ανοικτές για να υποβάλλετε”, κατέληξε ο κ. Μαλανδράκης.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΠΟΚΟΡΩΝΟΥ
Ο δήμαρχος Αποκορώνου Χαράλαμπος Κουκιανάκης δήλωσε ότι “το ζητούμενο είναι η βιωσιμότητα των Δήμων. Η εκρηκτική αύξηση του ενεργειακού κόστους, η επιβολή του τέλους ταφής, η αύξηση της ναυαγοσωστικής κάλυψης έχουν στραγγαλίσει οικονομικά τους Δήμους. Πληροφοριακά και μόνο, η επιπλέον αύξηση του ενεργειακού κόστους για τον Δήμο Αποκορώνου είναι πάνω από 1,5 εκατ. ευρώ και έχουμε επιχορηγηθεί μόλις για το ενεργειακό κόστος 336.000 ευρώ. Πώς θα καλυφθεί λοιπόν το υπόλοιπο κόστος; Eίναι ένα ζητούμενο”.
Αναφερόμενος στο Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Κουκιανάκης σημείωσε ότι “οι Δήμοι δυστυχώς έμειναν απ’ έξω. Άνοιξε και έκλεισε. Και μάλιστα διά στόματος Υπουργού δεν υπάρουν περιθώρια να ξανανοίξει. Στην επιμονή τη δική μας, μιας και όταν ήρθε ο κ. Πέτσας στην Αντιπεριφέρεια Χανίων είχαμε πάρει την υπόσχεση ότι ο κάθε Δήμος θα επιχορηγηθεί με 12 εκατομμύρια ευρώ. Εμείς ως Δήμος Αποκορώνου υποβάλλαμε 18,5 εκατ. ευρώ έργα. Εχουμε επιχορηγηθεί για την αγροτική οδοποιία μόλις 2.738.000 ευρώ και 500.000 ευρώ για μελέτες που έχουν να κάνουν με την ωρίμανση μελετών του Δημοτικού Γηροκομείου Αποκορώνου, της ανέγερσης του νέου Λυκείου Βάμου, της αναβάθμισης του υπάρχοντος Γυμνασίου – Λυκείου. Εκτοτε τίποτα. Στην ερώτηση ότι ο κ. Πέτσας μας είχε υποσχεθεί ότι ο βιολογικός της Αλμυρίδας με 7.000 κατοίκους, έργο το οποίο είχε ωριμότητα και είχαμε υποβάλλει στο «Τρίτσης» και έκλεισε η πρόσκληση 31 Μαΐου και δεν έχει ενταχθεί, δεν πήραμε σαφή απάντηση. Πήραμε την υπόσχεση ότι θα εξεταστεί”.
Ο Δήμαρχος Αποκορώνου είπε, ακόμη, ότι “όσον αφορά το θέμα των ληξιπρόθεσμων των ιδιωτών προς τους Δήμους, που θα είναι μια ένεση οικονομική προς τους Δήμους, θα πρέπει εκεί να το δούνε σοβαρά και να έχουν τη δυνατότητα και οι ιδιώτες, οι δημότες μας δηλαδή, να μπορέσουν με μια γενναία ρύθμιση και μια ελάφρυνση στους τόκους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τον Δήμο. Θα πρέπει να το δει σοβαρά η Πολιτεία, όπως επίσης θα πρέπει να δει και το τέλος παρεπιδημούντων. Από 0,5 θα πρέπει να γίνει 1%. Αυτά θα είναι δύο οικονομικές ενέσεις προς τους Δήμους που δεν θα επιβαρύνουν καθόλου την Πολιτεία”.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΙΣΑΜΟΥ
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Κισάμου Γιώργος Μυλωνάκης είπε, στις δηλώσεις του, ότι “ως Δήμος προβάλλαμε το ενεργειακό κόστος και τα χρέη των δημοτών προς τον Δήμο για να δούμε αν υπάρχει μια σχετική ρύθμιση που να μπορεί να ωφεληθεί και ο δημότης ή ο Δήμος. Απάντηση σαφή δεν πήραμε. Το ενεργειακό κόστος έχει διπλασιαστεί και να δούμε μην είναι και παραπάνω. Δεν έχουμε πάρει σχετική απάντηση. Εμείς έχουμε υποβάλλει στο πρόγραμμα «Τρίτσης» έργα και περιμένουμε εντάξεις, οι οποίες δεν έχουν γίνει. Θα μπορούσαν αυτά τα έργα να τα βάλουν στο Ταμείο Ανάκαμψης, που δεν γίνεται τώρα, γιατί όπως βγήκε η πρόσκληση ήταν τόσο κλειστή που δεν είχαμε περιθώριο. Κι εμείς, όπως γνωρίζετε, ως Δήμος δεν έχουμε και υπηρεσίες. Αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα”.
Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΧΑΝΙΩΝ
Ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής επισήμανε ότι “είχαμε μια ενδιαφέρουσα συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Σκυλακάκη που αφορούσε το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο «τρέχει» ο ίδιος. Βέβαια τέθηκαν και άλλα προβλήματα, ειδικά από τους Δήμους οι οποίοι έχουν ένα σωρό θέματα, κυρίως με τις Δημοτικές τους Επιχειρήσεις. Εμείς, ως Περιφέρεια, έχουμε εντάξει περίπου 40 εκατομμύρια, μας εγκρίθηκαν δηλαδή, όσον αφορά τα έργα οδικής ασφάλειας, τα οποία πρέπει να «τρέξουν» πάρα πολύ γρήγορα, να βγουν οι προκηρύξεις, γιατί αλλιώς δεν έχει νόημα, αυτό είναι το πνεύμα του Ταμείου, ότι όλα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2026”.
Ο κ. Καλογερής σημείωσε ότι “έχουμε και κάποια θέματα στην ενέργεια σε όλη την Κρήτη, μέσα από το «ELENA» έχουμε ωριμάσει μελέτες και στον οδοφωτισμό, κυρίως σε δημόσια κτήρια πάρα πολλά, 36 νομίζω τον αριθμό τα οποία ελπίζω να προλάβουμε να τα εντάξουμε στο «Ηλέκτρα». Είναι μια καλή πρόταση, το συζητάμε με τον κ. Υπουργό. Είναι και το θέμα των ΤΟΕΒ. Έχουμε ένα έργο σημαντικό. Υπολογίζω έναν προϋπολογισμό γύρω στα 25 εκατομμύρια, γιατί θέλουμε πάνω από 20 μεγαβάτ για να καλύψουμε τις κτηριακές ανάγκες των ΤΟΕΒ της Κρήτης, οι οποίες είναι πολύ μεγάλες και έχουν ήδη τεράστια θέματα με την αύξηση του κόστους του ρεύματος. Είναι μη ανταγωνιστικοί ουσιαστικά στην παραγωγή προϊόντων. Και φιλοδοξούμε να το προλάβουμε και αυτό”.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι “έθεσα και ένα θέμα όσον αφορά τον Σταθμό Επιβατών της κρουαζιέρας, επειδή έχει μια ώριμη μελέτη αυτή τη στιγμή το Λιμενικό Ταμείο. Αυτή τη στιγμή έχουμε μια αποθήκη ουσιαστικά, την οποία έχουμε μετατρέψει σε Σταθμό. Δεν είναι Σταθμός για να φιλοξενεί τόσες εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο, γιατί βλέπουμε ότι η κρουαζιέρα έχει τεράστια αύξηση. Ελπίζω, σε συνεργασία βέβαια με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αυτό μας είπε, να προλάβουμε να εντάξουμε όσα περισσότερα μπορούμε”.