νέαπρωτοσέλιδο ΒΤουρισμός

Ανάμεσα στις 21 πιο «έξυπνες» πόλεις στον κόσμο | Τρίκαλα

Στο άκουσμα των Τρικάλων, μίας πόλης που τοποθετείται στα δυτικά της Θεσσαλίας η πρώτη σκέψη, μας παραπέμπει σε μία επαρχιακή πόλη της Ελλάδας. Με αφορμή, το εκτενές άρθρο- αφιέρωμα του βρετανικού τύπου, The Guardian που είχε γίνει το περασμένο Φθινόπωρο στην πόλη των Τρικάλων, σας παραθέτουμε πληροφορίες για την πιο «έξυπνη» πόλη της Ελλάδας.

Με πλήρη τεχνολογικό και καινοτόμο εξοπλισμό, αλλά και σωστή οργάνωση κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα των υποδομών της, που ξεπερνά κάθε γεωγραφικό εμπόδιο. Κοινή παραδοχή όλων είναι πως παρόλο που η Ελλάδα τη τελευταία δεκαετία βιώνει δραματικές οικονομικές καταστάσεις, οι κάτοικοι των Τρικάλων δηλώνουν πως το βιοτικό τους επίπεδο έχει βελτιωθεί σημαντικά.

Αυτή τη στιγμή στον Δήμο λειτουργεί μία αίθουσα που αντιστοιχεί σε έναν πραγματικό «πύργο ελέγχου» ολόκληρης της πόλης. Στον τοίχο, 9 οθόνες με πολύχρωμους χάρτες και γραφήματα παρακολουθούν τη διαθεσιμότητα των χώρων στάθμευσης, την κατάσταση των φανών και των αγωγών ύδρευσης, τη θέση των φορτηγών σκουπιδιών και τον μηνιαίο προϋπολογισμό του δήμου.

Η αίθουσα ελέγχου του Δήμου Τρικάλων.

Όπως αναφέρει ο Guardian, αυτό που κάνει μία πόλη «έξυπνη» είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να βελτιώσει τις υπηρεσίες της, αλλά και την αποτελεσματικότητα τους. Πρόκειται για ένα σχετικά νέο φαινόμενο που όμως πολλαπλασιάζεται σε όλο τον κόσμο. Οι έξυπνες πόλεις ξεκίνησαν από την Ευρώπη και πια υπάρχουν παντού, από την Ινδία μέχρι τη Νότια Κορέα. Με περισσότερα από τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού να αναμένεται να ζήσει στις πόλεις μέχρι το 2050, η εξεύρεση τρόπων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πόλεων για τους κατοίκους τους έχει καταστεί προτεραιότητα. Σημαντικές εταιρείες όπως η Intel, η Cisco Systems και η IBM συμμετέχουν στην έρευνα νέων εφαρμογών σε αυτόν τον αναπτυσσόμενο τομέα.

Η χώρα βρισκόταν στο μέσο μιας χρηματοπιστωτικής κρίσης και ο δήμος χρωστούσε περίπου 45ω εκατομμύρια ευρώ, όταν έγινε δήμαρχος ο Δημήτρης Παπαστεργίου το 2014. Δεν υπήρχε καθόλου προϋπολογισμός για τα μεγάλα, τεχνολογικά σχέδιά του.

Ο Δήμαρχος της πόλης στην αίθουσα ελέγχου.

Ωστόσο, μέσω συνεργασιών με εταίρους, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία χρηματοδότησε το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό και εταιρείες όπως οι Sieben και Parkguru της Ελλάδας, τα Τρίκαλα έχουν αποκτήσει τη φήμη της πόλης της καινοτομίας, που χρονολογείται από το 2004, όταν το υπουργείο Οικονομικών της Ελλάδας την ονόμασε την πρώτη ψηφιακή πόλη του κράτους. Λίγο αργότερα, ορίστηκε ως μία από τις 21 πιο έξυπνες πόλεις στον κόσμο. Συμμετέχοντας σε έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ και προσφέροντας θέση στις τοπικές τεχνολογικές εταιρείες για δοκιμές, η πόλη έχει μειώσει το χρέος της κατά 20 εκατομμύρια ευρώ.

Από όλα τα έργα, το σύστημα ηλεκτρονικών καταγγελιών είχε μία από τις μεγαλύτερες επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων. Από την αρχή του έτους, ο δήμος έχει λάβει περίπου 4.000 αιτήματα και σχόλια. Περίπου το 10% προέρχεται από μια εφαρμογή smartphone που κυκλοφόρησε πέρυσι, σύμφωνα με τον δήμο, και τα ζητήματα επιλύονται ταχύτερα (κατά μέσο όρο οκτώ ημέρες αντί για ένα μήνα) – και η όλη διαδικασία είναι πιο διαφανής.

Όπως αναφέρει ο Guardian, αυτό που κάνει μία πολή «έξυπνη» είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να βελτιώσει τις υπηρεσίες της, αλλά και την αποτελεσματικότητα τους.

Όσον αφορά άλλα πρότζεκτ, το πείραμα με τους αισθητήρες στα φώτα των δρόμων, έχει μειώσει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 70%. Ή το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα μη επανδρωμένα λεωφορεία που λειτούργησε για 6 μήνες. Παρόλο που κράτησαν την οπτική ίνα για τον πιλότο, ο Παπαστεργίου παραδέχεται πως αυτό το τελευταίο έργο ήταν περισσότερο για να εμπνεύσει τους πολίτες παρά να βελτιώσει τη ζωή τους. «Το κύριο επίτευγμα ήταν να πείσουμε την κοινότητα ότι υπάρχει μια αλλαγή μπροστά μας και πως πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν».

Τα Τρίκαλα επίσης, είναι η μόνη πόλη στην Ελλάδα που έχει προμηθεύσει με Lego και ρομποτικά κιτ Raspberry Pi και τα 120 δημόσια σχολεία της. Μακριά από τους διαδρόμους του 7ου Γυμνασίου Τρικάλων, ο καθηγητής Βασίλειος Σπάχος, παρουσιάζει το ρομποτικό του εργαστήριο – το πρώτο αυτού του μεγέθους σε ελληνικό δημόσιο σχολείο, που άνοιξε το 2015 με επιχορήγηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και υποστήριξη από το Δήμο. Μπροστά από χειροποίητες δημιουργίες , εξηγεί γιατί τέτοιες ευκαιρίες είναι τόσο σημαντικές για τη νεολαία των Τρικάλων.

Λεωφορείο χωρίς οδηγό στα Τρίκαλα.

Πέρα από το τεχνικό κομμάτι, τα Τρίκαλα ήταν επίσης η πρώτη πόλη που εφάρμοσε στην πράξη την εθνική απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους κλειστούς δημόσιους χώρους το 2008, εργαζόμενη με τους ιδιοκτήτες τοπικών επιχειρήσεων και χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αξιοποιήσει τα οφέλη από το κόψιμο του καπνίσματος – αν και τα μπαρ και τα εστιατόρια αρχικά γκρίνιαζαν για την καταστολή.

Η πόλη έχει μεγάλα σχέδια για το μέλλον. Τα Τρίκαλα θέλουν να ενταχθούν στο πρόγραμμα Activage της ΕΕ, το οποίο δοκιμάζει έξυπνα σπίτια που παρακολουθούν την υγεία των ηλικιωμένων κατοίκων ανιχνεύοντας την κίνηση και την κατανάλωση τροφίμων. Τα Τρίκαλα θέλουν επίσης να αναπτύξουν περαιτέρω ένα γεωργικό έργο το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την καλλιέργεια αρχαίων φαρμακευτικών φυτών για την φαρμακευτική βιομηχανία.

Για τους ανθρώπους που δουλεύουν σκληρά για να συνεχίσουν τα Τρίκαλα να είναι η «πιο έξυπνη πόλη» της Ελλάδας και μία από τις πιο έξυπνες του κόσμου η τεχνολογία είναι το μοναδικό μέσο που θα μας οδηγήσει προς το μέλλον. θα λύσει όλα τα προβλήματα και τελικά θα δώσει στους νέους ανθρώπους τα εργαλεία για να πετύχουν στη ζωή τους. 

Όπως εξηγεί η βρετανική εφημερίδα αν όλες οι πόλεις της Ελλάδας ακολουθούσαν το παράδειγμα των Τρικάλων τότε η χώρα θα έβγαινε πολύ πιο γρήγορα από την οικονομική και την κοινωνική κρίση. 

Μοιραστείτε την είδηση

Νικολέττα Βογιατζάκη

Παιδαγωγός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης - MSc στην Ειδική Αγωγή