Το βαρύ τίμημα στο κυνήγι της τελειότητας

Τελειομανία. Το τίμημα της αναζήτησης της τελειότητας.

Σε ήθελαν τέλειο από μικρό. Πιθανότατα, από πριν γεννηθείς.

Οι προσδοκίες ήταν πολύ υψηλές εξ αρχής, τόσο υψηλές ακόμη και αν ήταν δύσκολο να τις εκπληρώσεις.

Ήθελαν και να αγαπήσεις την τελειότητα. Για να μην νιώθεις λίγος και απογοητευμένος από τον εαυτό σου άρχισες κι εσύ να θέτεις στόχους πάνω από το λογικό και το εφικτό, προκειμένου να πάρεις το αποτέλεσμα που επιθυμούσες… αναγνώριση, έπαινο, αποδοχή. Το να είσαι μέτριος ακόμα και σε μερικά μόνο πράγματα μπορεί να σου προκαλεί αλλεργική αντίδραση. Τέλεια στη δουλειά, τέλεια στη σχέση, τέλεια στις φιλίες… τελεία και παύλα.

Και τώρα; Μπορεί να νιώθεις σχεδόν πάντα ότι θα μπορούσες να είχες κάνει κάτι καλύτερο. Και αυτό θα σε κάνει να νιώθεις στρες και απογοήτευση σχεδόν κάθε μέρα. Όταν αδυνατείς να είσαι όπως πιστεύεις ότι οι άλλοι σε θέλουν, όταν δέχεσαι κριτική ή δεν έχεις το χρόνο να κάνεις αυτά που πίστευες ότι θα μπορούσες να κάνεις, νιώθεις θυμό, απογοήτευση, άγχος και στρες, και κάποιες φορές χάνεις το κίνητρο να συνεχίσεις να προσπαθείς να φτάσεις τους στόχους σου. Η ευχαρίστηση από την προσπάθεια να φτάσεις το τέλειο χάνεται από το συνεχές άγχος και έτσι το κίνητρο σταματάει να συντηρεί την προσπάθεια δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο παραιτήσεων.

Μπορεί συχνά να χάνεσαι στις λεπτομέρειες μίας δουλειάς ή εργασίας και να ανησυχείς ότι αυτό που κάνεις δεν είναι αρκετά καλό… μήπως δεν είναι τέλειο… Άλλη φυσική συνέπεια της αναζήτησης της τελειότητας είναι η δυσκολία να εμπιστευτείς και να παραδεχτείς τους άλλους. Πιστεύεις ότι κανείς δεν μπορεί να κάνει κάτι τόσο καλά όσο εσύ και αυτό αποθαρρύνει νέες δοκιμές από τις γνώμες άλλων γιατί υπάρχει ο φόβος ότι θα γίνει λάθος.

Όμως, τελικά Έχει πραγματικά σημασία; Τι είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί; Αν συμβεί το χειρότερο σενάριο που έχεις στο μυαλό σου, θα είσαι εντάξει χωρίς να νιώθεις λαβωμένος και ηττημένος; Θα είναι το ίδιο σημαντικό αυτό που σε απασχολεί σήμερα μετά από ένα χρόνο;.

Αυτές οι ερωτήσεις μπορούν να σε βοηθήσουν να ηρεμήσεις και να αντιμετωπίσεις με ψυχραιμία τις τρέχουσες απαιτήσεις παρακάμπτοντας την εσωτερική κριτική που ασκεί πίεση μέσα στο κεφάλι σου. Η δυσφορία από την παραδοχή της ανθρωπίλας μας θα υποχωρήσει όταν θα αγαπήσεις και θα προτιμήσεις τον εαυτό σου έναντι των πιεστικών υποχρεώσεων και προγραμμάτων. Εσένα πρέπει να δεις που ασθμαίνεις από το βάρος που έχεις φορτώσει τον εαυτό σου. Τότε θα υποχωρήσει και η ανάγκη σου να κρίνεις τα πάντα γύρω σου. Αυτό θα είναι το σημείο στο οποίο θα επανέλθεις στη ζωή και θα κερδίσεις γέλιο, χαρά και χαλάρωση.

Είσαι ήδη τόσο τέλειος… Τώρα χρειάζεται να μάθεις και να αντέχεις το να είσαι λιγότερο τέλειος.

Μοιραστείτε την είδηση

Ελίνα Πετράκη

MSc Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια για παιδιά, ενήλικες και οικογένειες. 6955478119 - elinapetra@yahoo.gr

    Ελίνα Πετράκη έχει δημοσιεύσει 59 άρθρα. Δείτε όλα τα άρθρα του συντάκτη Ελίνα Πετράκη