Τουρισμόςνέαπρωτοσέλιδο Α

Κρήτη | αυξημένη τουριστική κίνηση αλλά με αδυναμία πληρότητας

«Η Κρήτη παρουσιάζει τουριστική αύξηση, όπως το είχαμε προβλέψει από τον Φεβρουάριο, αλλά είναι αδύνατον να επιτύχει πληρότητες με 550.000 κλίνες», δηλώνει ο πρόεδρος των Διευθυντών Ξενοδοχείων Ελλάδας, Γιώργος Πελεκανάκης, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στον τουρισμό του νησιού στα μέσα Ιουλίου.

Όπως εξηγεί, η αύξηση των ξενοδοχειακών κλινών είναι υπαρκτή, αλλά ελεγχόμενη και εξελίσσεται με φυσιολογικούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Το στοιχείο που διαφοροποιεί την εικόνα, όπως λέει, είναι η εκρηκτική -και ανεξέλεγκτη- άνοδος των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου Airbnb. «Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι αυτή την περίοδο στην Κρήτη υπάρχουν πάνω από 200.000 ξενοδοχειακές κλίνες και περίπου άλλες τόσες στη βραχυχρόνια μίσθωση», σημειώνει.

«Υπάρχουν σημαντικές πληρότητες στα ξενοδοχεία -όχι σε όλα, αλλά σε πολλά. Ωστόσο, πρέπει να δούμε το προφανές, που επισημαίνουμε εδώ και χρόνια: η εκτόξευση των κλινών στη βραχυχρόνια μίσθωση έχει αυξήσει κατακόρυφα τη συνολική διαθεσιμότητα. Πρέπει να γίνει κατανοητό πως το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τα ξενοδοχεία· και τα διαμερίσματα έχουν χαμηλότερες πληρότητες. Είναι αδύνατο ένα νησί να αγγίξει υψηλά ποσοστά πληρότητας όταν λειτουργούν ταυτόχρονα 550.000 κλίνες», τονίζει ο κ. Πελεκανάκης.

Ειδικά προβλήματα στα πεντάστερα

Αναγνωρίζει πως ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα στα πολυτελή ξενοδοχεία και ειδικά σε περιοχές όπως ο Άγιος Νικόλαος Λασιθίου και η Ελούντα, όπου κυριαρχούν τα πεντάστερα. Σε συνθήκες πληθωρισμού κλινών, αυτά τα καταλύματα είναι τα πρώτα που επηρεάζονται.

Όπως εξηγεί, για να επιτευχθούν οι απαραίτητες πληρότητες στη διάρκεια της υψηλής σεζόν, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε προσφορές. «Αυτό δείχνει τις πιέσεις που δέχονται οι επιχειρήσεις. Οι προσφορές έγιναν αναγκαίες, αν και προκαλούν προβληματισμό, γιατί επηρεάζουν άμεσα τη βιωσιμότητα του προϊόντος. Ωστόσο, δεν υπάρχουν περιθώρια για σημαντικές αντιδράσεις, καθώς όλοι καλούνται να παρουσιάσουν ένα ελκυστικό πακέτο», υπογραμμίζει.

Η χρονιά που έρχεται και το νέο αεροδρόμιο

Αναφερόμενος στο μέλλον, ο κ. Πελεκανάκης τονίζει πως η επόμενη χρονιά αναμένεται ακόμα πιο ενισχυμένη για την Κρήτη. Όπως αποκαλύπτει, αυτή την περίοδο κλείνονται τα τουριστικά πακέτα του 2026 και οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το 2025.

Η αυξημένη ζήτηση, σύμφωνα με τον ίδιο, συνδέεται άμεσα με την προοπτική του νέου αεροδρομίου και με την πρόθεση των μεγάλων τουριστικών πρακτορείων να ενισχύσουν τη θέση τους στην κρητική αγορά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Jet2, η οποία διπλασίασε τον αριθμό επισκεπτών που μεταφέρει στην Κρήτη -από 200.000 σε 400.000- δείχνοντας τις δυνατότητες ανάπτυξης που διαβλέπει για τα επόμενα χρόνια. «Η ζήτηση δεν είναι τυχαία· έχει βάσεις και προοπτική. Οι εταιρείες προετοιμάζονται για την αυξημένη κίνηση που αναμένεται να φέρει το νέο αεροδρόμιο και θέλουν να εξασφαλίσουν μερίδιο στην αγορά», επισημαίνει ο κ. Πελεκανάκης.

Ποιος είναι ο σχεδιασμός για την Κρήτη;

Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι απλά, αλλά κρίσιμα και ουσιαστικά: με ποιον σχεδιασμό θα προχωρήσει η Κρήτη σε αυτή τη νέα εποχή;

Πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις και στις διαφαινόμενες προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος;

Μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένος σχεδιασμός σε τοπικό επίπεδο;

Ή η αγορά θα ρυθμιστεί μόνο από τους τουριστικούς πράκτορες του εξωτερικού;

Πηγή: anatolh.com
Μιχάλης Ατσαλάκης

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr