Οικονομίανέαπρωτοσέλιδο Β

Σούπερ μάρκετ | ποιες χώρες είναι ακριβότερες σε σχέση με την Ελλάδα

Σημαντικά χαμηλότερο εμφανίζεται το μέσο τυπικό καλάθι προϊόντων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση με επτά ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με την επανειλημμένη συγκριτική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τον Απρίλιο 2025. Η μελέτη βασίζεται σε 6.000 τιμές προϊόντων από 44 αλυσίδες σουπερμάρκετ στην Ελλάδα, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Γερμανία και τη Ρουμανία.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, με βάση τις τελικές τιμές στα ράφια (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), το μέσο καλάθι στην Ελλάδα είναι φθηνότερο κατά 46% σε σχέση με τη Γερμανία, 26% σε σχέση με τη Γαλλία, 24% με το Ηνωμένο Βασίλειο, 15% με την Ιταλία, και 7%-9% έναντι της Πορτογαλίας, της Ισπανίας και της Ρουμανίας.
Όταν αφαιρείται ο αναλογούν ΦΠΑ σε κάθε χώρα, η τιμολογιακή διαφορά διευρύνεται ακόμη περισσότερο: η Γερμανία εμφανίζεται ακριβότερη κατά 54%, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 33%, ενώ ακόμη και χώρες με χαμηλό κόστος όπως η Ρουμανία καταγράφουν 14% υψηλότερο καλάθι από την Ελλάδα.

Η χαμηλή σχετική τιμή του ελληνικού καλαθιού ενισχύεται όταν ληφθούν υπόψη οι διαφορές στους συντελεστές ΦΠΑ για τρόφιμα: στην Ελλάδα ο ΦΠΑ είναι 13% ή και 24% σε κάποιες περιπτώσεις, ενώ στις άλλες χώρες ισχύουν χαμηλότεροι συντελεστές, ακόμη και 0% στο Ηνωμένο Βασίλειο, ή 4%-7% σε Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία. Αντίστροφα, ελάχιστα προϊόντα στην Ελλάδα πωλούνται με μειωμένο ΦΠΑ ενώ σε άλλες χώρες βρίσκονται στον υψηλό. Ορισμένες κατηγορίες, όπως τα μωρομάντηλα, είναι σπάνιες εξαιρέσεις.

Συστηματική προσπάθεια συγκράτησης τιμών από το 2013

Το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι η χαμηλότερη τιμή του ελληνικού καλαθιού δεν αποτελεί συγκυριακό φαινόμενο αλλά σταθερή τάση της τελευταίας 12ετίας, από το 2013 έως και σήμερα. Η διαχρονική εικόνα, με κάποιες μικρές διακυμάνσεις, αποδεικνύει ότι το ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο καταφέρνει να προσφέρει φθηνότερα προϊόντα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Η επίδοση αυτή αποδίδεται σε οργανωμένη προσπάθεια προμηθευτών και λιανεμπόρων για την απορρόφηση των αυξήσεων και τη διατήρηση του κόστους σε χαμηλά επίπεδα για τον καταναλωτή.

Σημειώνεται ότι παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Το ύψος των συντελεστών ΦΠΑ σε κάθε χώρα
  • Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε κάθε χώρα
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα
  • Η αγροτική και βιομηχανική παραγωγή σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες σε κάθε χώρα (π.χ. η τάση για συσκευασμένα ή μη προϊόντα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κλπ)
  • Οι καιρικές συνθήκες και οι φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
  • Το κόστος ενέργειας
  • Το κόστος καυσίμων και γενικά μεταφορών
  • Το μισθολογικό-εργασιακό κόστος
  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
  • Το μέγεθος της αγοράς, η αγοραστική δύναμη-δυνατότητα και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Η αναλογία ανάμεσα στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τα μικρά εξειδικευμένα σημεία πώλησης
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Η εποχικότητα της ζήτησης και της προσφοράς (π.χ. λόγω τουρισμού ή καιρικών συνθηκών)

Σε σχέση με την έρευνα:

Τα δεδομένα τιμών υπολογίζονται από γνωστά παρατηρητήρια τιμών των χωρών που εξετάστηκαν και συμπληρώνονται με τιμοληψίες και για την Ελλάδα στα πρωτογενή δεδομένα από τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Τα κριτήρια επιλογής των κατηγοριών στο καλάθι είναι ένας συνδυασμός επιλογής των μεγαλύτερων σε πωλήσεις αγαθών, αντίστοιχων χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση στο εξωτερικό, καθώς και κοινής διαθεσιμότητας κατηγοριών προϊόντων στις αγορές στις χώρες που εξετάζονται.

Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ, ενώ οι μέσες τιμές ανά υποκατηγορία και ανά χώρα παρουσιάζονται στους πίνακες 2 και 3.

  • – Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, Market In
  • – Ηνωμένο Βασίλειο: Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, TESCO
  • – Ισπανία: Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia, Eroski, SoySuper. Alcampo
  • – Ιταλία: CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop
  • – Πορτογαλία: Continente, Minipreco, Auchan, Spar
  • – Γαλλία: Monoprix Plus, Carrefour, Super U, Auchan, Aldi
  • – Γερμανία: Edeka, Rewe, Kaufland, Lekkerland, Bela, Norma
  • – Ρουμανία: Carrefour, Auchan, Mega Image

Ακολουθεί ο πίνακας 2 με τα στοιχεία ανά προϊόν με ΦΠΑ και ο πίνακα 3 χωρίς ΦΠΑ

newmoney.gr

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr