Μητσοτάκης για ΒΟΑΚ: θα γίνει το πιο σημαντικό έργο στην Κρήτη για τον επόμενο αιώνα»
Το έργο του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης παρουσιάστηκε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (Μεγάλο Αρσενάλι) στο παλιό λιμάνι των Χανίων, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Στην αποψινή εκδήλωση, στο Παλιό Λιμάνι των Χανίων, παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης, ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, οι βουλευτές Χανίων της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη, Μανούσος Βολουδάκης, Βασίλης Διγαλάκης, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή, ο αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Νίκος Συριγωνάκης, ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Κρήτης Γιάννης Κουράκης, ο μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνός, Δήμαρχοι απ’ όλη Κρήτη, Αντιδήμαρχοι και εκπρόσωποι θεσμικών φορέων.
Ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε αρχικά την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και συγκεκριμένα τον υπουργό Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη τονίζοντας ότι «εργαστήκατε πολύ σκληρά, ξεπερνώντας μεγάλα εμπόδια».
Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι πλέον «ανακοινώνουμε με απόλυτη βεβαιότητα το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του πιο σημαντικού έργου για την Κρήτη για τον επόμενο αιώνα».
Σε εκείνο το σημείο μίλησε για την προσωπική του εμπειρία από τον ΒΟΑΚ: «Πήρα το δίπλωμά μου το 1986. Σήμερα, 35 χρόνια μετά, ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ παραμένει ακριβώς το ίδιο. Σαν αυτό που συνάντησα σα νέος οδηγός στα μέσα της δεκαετίας του ‘80. Η υπόλοιπη χώρα απέκτησε, κυρίως λόγω αυτής της παράταξης, ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Η Κρήτη όμως έμεινε πίσω. Προεκλογικά σάς είπα ότι αναλαμβάνω προσωπικά τη δέσμευση να ολοκληρώσω τον ΒΟΑΚ».

Ο πρωθυπουργός στη συνέχεια είπε ότι είναι «ένα έργο που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο έργο. Για τη σημασία του και την ανάγκη του δεν χρειάζεται να σας πείσω ιδιαίτερα. Αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Δεν θα μπορέσει να ακολουθήσει την υπόλοιπη Ελλάδα. Αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».
Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για έναν άλλο πιο προσωπικό και ανθρώπινο λόγο. Για τους συντοπίτες μας που θρήνησαν θύματα. Και είναι πάρα πολλά αυτά. Και μαζί με τον Λευτέρη Αυγενάκη είχαμε ανακοινώσει, όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση, ένα πολύ αναλυτικό σχέδιο για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων με ιδιαίτερη έμφαση στην Κρήτη. Ξέρω ως γονιός την αγωνία που έχουμε, κάθε φορά που τα παιδιά μας παίρνουν το αυτοκίνητο στην Κρήτη να γνωρίζουμε ότι θα επιστρέψουν ασφαλή στο σπίτι».
Ο πρωθυπουργός εξέφρασε τη χαρά που «που σήμερα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε το σχέδιο. Ξέρουμε ότι θα υπάρχουν δυσκολίες. Υπήρχαν τοπικές αντιδράσεις και συμφέροντα που εμπόδιζαν τη δημιουργία ολόκληρου του έργου. […] Η χάραξη όμως πρέπει να είναι ενιαία. Και χαίρομαι που βλέπω ότι υπάρχει συμφωνία στο ζήτημα της χάραξης».

Πέρα από τον ΒΟΑΚ, ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ότι «και το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα γίνει πραγματικότητα», όπως και μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση, τα αντιπλημμυρικά, αρδευτικά έργα, το νέο ΕΣΠΑ. «Το νέο ΕΣΠΑ νομίζω έχει 8,2 δισ. για τις περιφέρειες συνολικά. Και ελπίζουμε ότι θα είμαστε απότις πρώτες χώρες που θα το ολοκληρώσουν».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι «ανοίγεται μετά τον κορωνοϊο ένας νέος μεγάλος αναπτυξιακός κύκλος για ολόκληρη τη χώρα και για την Κρήτη. Θα ζητήσω ακόμα μια φορά, εν όψει της εκκίνησης του τουρισμού, να ακολουθήσουμε το τρίπτυχο εμβολιαστείτε, προετοιμαστείτε, υποδεχτείτε. Δεν έχουμε τελειώσει ακόμα με τον κορωνοϊο. Κατανοώ την κούραση, τη χαλάρωση. Παρακαλώ όμως ειδικά τους τοπικούς άρχοντες να κάνουμε αυτή την επιπρόσθετη προσπάθεια ώστε να υποδεχθούμε τους φίλους μας, τους επισκέπτες μας με ασφάλεια και να μπορέσουμε σε όλα τα επίπεδα να ξεπεράσουμε το τείχος του φόβου για τους εμβολιασμούς και να φτάσουμε στο τείχος της ανοσίας».
Αναφερόμενος σε συζητήσεις που είχε με τον κ. Μητσοτάκη όταν ήταν ακόμα στην αντιπολίτευση, ο κ. Καραμανλής σημείωσε: «Πριν γίνουμε κυβέρνηση συζητούσαμε με τον πρόεδρο ποια είναι τα επόμενα μεγάλα πρότζεκτ επόμενης 15ετίας. Είχε ξεχωρίσει εμβληματικά έργα με πρώτο τον ΒΟΑΚ. Είχαμε εξηγήσει όλα τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το έργο αυτό και γιατί καμία κυβέρνηση δεν είχε καταφέρει να το ολοκληρώσει. Μας κοίταξε και μας είπε “αυτό το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί”. Και αυτό κάνουμε σήμερα».
«Τέλη του 2022 τα πρώτα εργοτάξια για τον ΒΟΑΚ»
Ο Κώστας Καραμανλής στη συνέχεια ανέφερε ότι στο υπουργείο «το έργο που σας παρουσιάζουμε εδώ ξεκινά ουσιαστικά από το μηδέν. Η απόσταση που διανύσαμε σε 22 μήνες είναι τεράστια. Το πρώτο ζήτημα που λύσαμε είναι η χρηματοδότηση. Πολλοί ρωτούν γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση συνολικά. Εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό εργαλείο. Για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους για το έργο αυτό. Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Αξιοποιούμε όμως και πόρους από το ΕΣΠΑ».
Τι θα αλλάξει ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την υλοποίηση του έργου αλλά και ολόκληρου του ΒΟΑΚ θα επιτευχθεί:
• Σημαντική μείωση των ατυχημάτων, που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς.
• Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης στο επιθυμητό επίπεδο, αλλά και θα βελτιώσει την άνεση των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες.
• Μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό.
• Ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και λοιπών οικονομικών πόλων, σύμφωνα με τις προβλέψεις των σχετικών προγραμμάτων.
• Ουσιαστική συνδρομή στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, μειώνοντας τις πιέσεις που προκαλούνται από τον υφιστάμενο οδικό άξονα στην ποιότητα του περιβάλλοντος στην βόρεια ακτή του νησιού, η οποία είναι αναπτυγμένη τουριστικά.
Το έργο θα είναι περιβαλλοντικά φιλικό στην ανάπτυξή και λειτουργία του, προσφέροντας την συνολικά επωφελέστερη συγκοινωνιακή λύση.




