νέαΟικογένειαπρωτοσέλιδο Β

Όλοι οι νέοι Next Top Model ονειρεύονται

Οι ανησυχίες για την εικόνα του σώματος τόσο για τα κορίτσια όσο και για τα αγόρια έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Το σύγχρονο ιδεώδες της γοητευτικής γυναίκας είναι αυτό της ισχνότητας, ενώ του γοητευτικού άνδρα είναι το μυώδες και γεροδεμένο σώμα, το οποίο συνδέεται με την κομψότητα, την κοινωνική γοητεία, τη νεανικότητα. Αντιθέτως, τα παχύσαρκα άτομα εκλαμβάνονται ως μη ευφυή, οκνηρά, λαίμαργα, καταδικάζοντας κάθε τύπο σώματος που θεωρείται υπέρβαρο. Οι αντιλήψεις αυτές επηρεάζουν την αίσθηση ικανοποίησης των νεαρών ατόμων και τα ωθούν σε μία υπεραπασχόληση με την εμφάνιση τους και αλόγιστη επένδυση σε αυτήν.

Οι κοινωνικό-πολιτιστικοί παράγοντες διαμόρφωσης προτύπων σώματος που δέχεται κάποιος ώστε να είναι λεπτός, όπως η οικογένεια, το κοινωνικό και φιλικό περιβάλλον καθώς και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, αυξάνουν τον ρίσκο για την δυσαρέσκεια από την εικόνα του σώματος. Ο παράγοντας ωστόσο που φαίνεται να ασκεί ισχυρότερη επίδραση είναι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (περιοδικά, διαφημίσεις,) προβάλλοντας μία επικράτηση νέων, υψηλών και υπερβολικά αδύνατων γυναικών και άντρων με μυώδες σώμα. Κάποια από τα σημερινά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης δεν διαχωρίζουν την πραγματικότητα από την φαντασία και έτσι οι νέοι εκλαμβάνουν τις εικόνες αυτές ως ρεαλιστικές αναπαραστάσεις της ομορφιάς και ως κατάλληλους στόχους για σύγκριση. Αυτή η σύγκριση δημιουργεί σε πολλούς νέους συναισθήματα δυσαρέσκειας, όταν αντιλαμβάνονται ότι τα σωματικά τους χαρακτηριστικά δεν ανταποκρίνονται στα σύγχρονα πρότυπα.

Έρευνες έχουν δείξει, ότι αυτή σύγκριση μπορεί να είναι πολύ επιζήμια για, την σωματική και ψυχοκοινωνική υγεία των νέων. Συγκεκριμένα, μπορεί να παρουσιάσουν διατροφικές δυσλειτουργίες (ανορεξία, βουλιμία) και είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν ανθυγιεινές συμπεριφορές, όπως υπερβολική αύξηση της μυϊκής μάζας, της ενασχόλησης με το body-building και της άρσης βαρών αλλά και την χρήση συμπληρωμάτων διατροφής και αναβολικών στεροειδών. Επίσης είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν χαμηλότερη γενική αυτό-εκτίμηση, αρνητική ψυχική διάθεση και συμπτώματα άγχους ή κατάθλιψης. Οι νέοι και ειδικά οι έφηβοι που θεωρούν τον εαυτό τους μη γοητευτικό συνήθως έχουν μειωμένες κοινωνικές επαφές και βιώνουν υψηλότερα επίπεδα κοινωνικού άγχους.

Η διαφήμιση, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αλλά και τα κοινωνικά σχόλια για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος να αποκτήσει το ιδανικό σώμα, αποτελούν ένα συνεχή και πραγματικό βομβαρδισμό. Δεδομένου, ότι ο έλεγχος αυτής της πίεσης ξεφεύγει από τα χέρια των νέων το καλύτερο είναι η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης απέναντι στα προβαλλόμενα κοινωνικά πρότυπα ομορφιάς. Αυτό θα τους επιτρέψει να προστατεύονται από το μήνυμα που λαμβάνουν από αυτά αλλά και από το φιλικό και κοινωνικό περιβάλλον και έτσι να δημιουργήσουν θετικότερα συναισθήματα για το σώμα τους. Τέλος, η ενημέρωση των νέων αλλά και των γονέων σχετικά με τους κινδύνους που μπορούν να προκληθούν από τα αισθητικά πρότυπα αποτελεί έναν σημαντικό προστατευτικό παράγοντα.

Μοιραστείτε την είδηση

Ανδρονίκη Γιαννενάκη

Κοινωνιολόγος, Msc